Login
Register

    Home

    Over ons

    • Geschiedenis
    • Volgens klanten
    • Werken bij

    Diensten

    • Finance
    • Salarisadministratie
    • IT

    Alle berichten

    Actueel

    • Nieuws
    • Kennisbank

    Contact

logo
Login
  • Home
  • Over ons
    • Geschiedenis
    • Volgens klanten
    • Werken bij
  • Diensten
    • Finance
    • Salarisadministratie
    • IT
  • Alle berichten
  • Actueel
    • Nieuws
    • Kennisbank
  • Contact
 Status Finance  / 

Written by Suki Martis

Het ziet er naar uit dat de COVID-19 crisis langzaam afneemt en we langzaam naar een nieuwe werkelijkheid gaan. Als ondernemer zult u voor continuïteit van uw organisatie moeten zorgen en de maatregelen waarvan u wellicht gebruik heeft gemaakt moeten afwikkelen. Hoe gaat u om met de gevolgen van de coronacrisis en welke keuzes maakt u?

Voor een aantal gebieden hebben we tips en aandachtspunten voor u op een rij gezet. Met welke verplichtingen moet u rekening houden in verband met de coronamaatregelen?

BTW

  1. Boekhoudkundig BTW check

Indien u prijskortingen heeft toegepast als gevolg van de coronacrisis is het raadzaam om op boekhoudniveau checks te doen op de grootboekrekeningen “te vorderen en af te dragen btw,” om te controleren op volledigheid, juistheid en tijdigheid.

  • Beëindiging uitstel van betaling BTW

Heeft u gebruik gemaakt van de regeling bijzonder uitstel van betaling belasting dan kunt u wellicht maatwerk met de Belastingdienst afspreken. Weeg hierbij de voor- en nadelen tegen elkaar af.

  • Tussentijdse aansluiting financiële jaarstukken en de btw-aangiften

Door alle coronageldstromen is er een check benodigd om te kijken of er op deze bedragen wellicht btw van toepassing is en in welk tijdvak. Bij de Belastingdienst moet er onderbouwd zijn waarom deze geldstromen niet relevant zouden zijn voor de btw. Dergelijke geldstromen moeten wellicht als omzet of kostenvergoeding verantwoord worden, zodat u eventuele verschillen met btw-omzet en kosten kunt analyseren. Als btw-plichtige ondernemer is het raadzaam dat u een aansluiting maakt tussen de financiële jaarstukken en de btw-aangiften.

Voorbeelden btw-relevante geldstromen (inkomend):

  • Terug te betalen voorschotten
  • Rechtstreekse subsidies
  • Schadevergoedingen
  • Vrijwillige bedragen consumenten

Financiering

  1. Subsidie

Naast de subsidies voor de COVID-19 willen wij u graag wijzen op de subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) die u per 1 juli 202 kunt aanvragen. De subsidie geldt voor particulieren die privé of voor zakelijk gebruik een nieuwe of gebruikte auto willen kopen/leasen. De subsidie is hier aan te vragen.

  • Terugbetaling van middelen

Bij gebruik van overheidssteunmaatregelen kan het zijn dat u moet voldoen aan bepaalde verplichtingen. Een GO-lening moet bijvoorbeeld conform afspraak terugbetaald worden. Of moet u kunnen aantonen dat u wel voldeed aan de criteria van de gebruikte maatregel.

Om goed voorbereid kunt u nagaan welke administratieve en financiële verplichtingen u bent aangegaan bij het gebruik van steunmaatregelen, en wanneer er vanuit uw kant actie wordt verwacht. Hierdoor kunt u een weloverwogen planning maken voor hoe u door en uit de COVID-19-crisis kunt navigeren.

Winstbelasting

  1. TVL/TOGS Belastingvrij

De eenmalige gift van €4.000 op basis van de Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren (TOGS) en de Tegemoetkoming vaste lasten van maximaal €50.000 (TVL) zijn belastingvrij. Deze hoeft dus niet opgenomen te worden in de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.

  • Versoepeling urencriterium

Als zzp’er moet u voor bepaalde aftrekposten voldoen aan het urencriterium van minstens 1225 uren per kalenderjaar. Voor de aangifte inkomstenbelasting 2020 mag u voor de periode van 1 maart 2020 tot en met 30 september 2020 minstens 24 uur per week in aanmerking nemen, ook als u in werkelijkheid niet dat urenaantal aan uw onderneming heeft besteed. Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid geldt een urencriterium van 800 uur.

Seizoenarbeiders mogen gedurende bovenstaande periode uitgaan van de uren die zij in dezelfde periode in 2019  hebben gewerkt.

  • Vennootschapsbelasting

Onder voorwaarden mag u het verwachte verlies over 2020 in aftrek brengen in 2019 als dit verband houdt met de coronacrisis. Dit kan door een coronareserve te vormen, echter mag deze reserve niet hoger zijn dan de winst over 2019. Nadat u de reserve heeft gevormd kunt u een verzoek indienen tot verlaging van de voorlopige aanslag over 2019. Dit kan leiden tot een teruggaaf van betaalde vennootschapsbelasting.

  • Middelingsverzoek

Heeft u in 2020 door de coronacrisis in 2020 een aanzienlijk lagere winst dan in de voorgaande twee jaren, dan kunt u een middelingsverzoek indienen. Op basis van uw verzoek worden de inkomens van deze drie jaren bij elkaar opgeteld en vervolgens gedeeld door drie. Het gevolg hiervan is dat de inkomens in 2019 en 2019 verlaagd worden en het inkomen 2020 zodanig verhoogd dat het inkomen in de drie jaren gelijk is. Het voordeel hiervan is dat er op een groter gedeelte van het inkomen een lager tarief van toepassing is. Als het verschil met de oorspronkelijke verschuldigde belasting groter is dan €545, kunt u onder bepaalde voorwaarden belasting terugkrijgen.

Personeel

  1. Voorbereiding op de 1,5 metersamenleving

Heeft u al een beleid opgesteld voor de terugkeer naar de werkvloer? U doet er verstandig aan om uw werkgevers tijdig te informeren betreffende uw protocol en de maatregelen ter voorbereiding op de 1,5 metercultuur.

  • Coronaprotocol

Uw protocol moet de volgende aspecten bevatten:

  • Breng op basis van het personeelsbestand in kaart welke werknemers (gespreid) kunnen terugkeren naar de werkvloer.
  • Pas de werkomgeving aan (zoals bureaus en kantine) met inachtneming van de 1,5 meterregel;
  • Neem het hygiëneprotocol van het RIVM in acht en maak werknemers bewust van dit protocol. Desinfectiemiddel moet ter beschikking worden gesteld bij binnenkomst en op de werkplekken.
  • Optimalisatie Werkkostenregeling

Wellicht heeft u door de coronacrisis uw werkkostenbudget dit jaar anders besteed dan eerder gepland. Door gestaagde activiteiten en de stijging van het wkr-budget in 2020 geeft u wellicht enige ruimte. Dit kunt u mogelijk gebruiken om werknemers te compenseren voor een lagere kostenvergoeding of enig andere compensatie.

  • Administratieve verplichtingen lage WW-premie

Voor een lage WW-premie is een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, ondertekend door beide partijen vereist. Werkgevers hebben tot 1 juli 2020 uitstel gekregen om aan deze voorwaarde te voldoen met betrekking tot werknemers die tot uiterlijk 31 december 2019 voor onbepaalde tijd in dienst waren. Voor deze werknemers mogen werkgevers al wel de lage WW-premie toepassen. Als u hier nog  niet aan voldoet, dient u hier voor 1 juli 2020 aan te voldoen. Zo niet, dan moet u met terugwerkende kracht de hoge WW-premie afdragen.

  • Pensioen

U kunt op korte termijn de betaling van pensioenpremies opschorten of de pensioenovereenkomst eenzijdig wijzigen.

Reacties uitgeschakeld voor  

Posted in Blog Posts  

 

QUICK MENU

  • Kennisbank
  • Status Finance Klantportal
  • Login Dashboard
  • Login Insite

LAATSTE NIEUWS

  • Herintroductie Werktijdverkorting per 1 oktober 2021
  • Meet onze superhelden!
  • Klantverhaal Heijbers & Verkleij Hoveniers
  • Houvast in onzekere tijden
  • STATUS FINANCE BOUWT VERDER AAN KWALITEIT MET DIGITALISERING

CONTACTGEGEVENS

Post- en Bezoekadres
Parkweg 15B
2271 AD Voorburg

T+31 70 386 37 02
E info@statusfinance.nl
KVK 27348449

INLOGGEN

STATUS FINANCE KLANTPORTAL
DASHBOARD
INSITE